Mon vendredi à Stockholm















Alla som aldrig har ätit en middag på East, Stureplan i Stockholm borde verkligen ta och göra det. Jag hade längtat länge efter deras underbara tonfisk med shitake-svamp, så äntligen på fredag gick min väntan över till verklighet när tallriken ställdes ner framför mig och tonfisken var min att avnjutas. Att drömma om att få bord, speciell när man är spontan till naturen är just det, en dröm. Restaurangen var full av glada julbordsätande företagsmedlemmar som köade vid sushibuffén som inte gick av för hackor. Tack och lov var min vän snabb nog att kasta sig över ett bord i baren där vi fick sitta och prata bort timmar och njuta av goda drinkar.
Det var ett rent nöje att få äta på East i fredags när vi hade världens bästa servitör som verkligen gjorde sitt yttersta för att vi skulle få en minnesvärd kväll. Nicolas är med på en av bilderna ovan, det var ett sant nöje att bli serverad av dig, det syns hur mycket du älskar ditt jobb och gör det till mer än just ett jobb. Service och ett personligt engagemang från din sida gjorde, att även om det skedde små misstag rättades det till med passion samt precision och misstagen blev ett minne blott. Keep up the good work!
Timmarna flög iväg när vi pratade allt från modehistoria till personlig utveckling mellan tuggorna, men när efterrätten kom blev jag tyst. Jag bara njöt. Det var den bästa desserten jag har ätit på många år. Smaken och kvaliteten var helt enastående, att jag sen fick en dessertvin att dö för utvalt av Nicolas gjorde ju inte saken sämre. Det var en smaksensation jag önskar alla fick uppleva. Jag har ätit på massor av fina, prisade och fantastiska restauranger genom åren, men det är sällan en restaurang levererar varje gång man går dit. Förväntningarna blir större för var gång, och det ställs krav, just för att man vet att restaurangen har kapacitet att göra sitt allra yttersta.
Min kväll i Stockholm var lyckad, efter middagen tog vi några drinkar på Hotel Anglais som har vansinnigt goda drinkar för att sedan bege oss bara några kvarter bort på Östermalm, till ett vackert sekelskiftshus där jag skulle inkvarteras för natten.
Jag ser redan fram emot nästa gång jag kan fortsätta koversera med min vän över en underbar middag och få se den underbara storstaden i natten med myllret av välklädda festsugna människor, på väg till deras favoritkrog.
Tack för en underbar kväll, på återseende!

Kommentarer

Vad har du på hjärtat?

Om du kommenterar för att göra reklam för din blogg, dagens blogg, veckans blogg, dina produkter etc. kommer detta att raderas omgående.

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Vad har du för URL/Bloggadress?

Skriv en kommentar!

Trackback


RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...