Spice up your life



Visste du att hettan i chilipeppar mäts i enheten scoville? Vanlig paprika ligger på 100 scovillegrader, jalapeño på 2500-5000 och rent Capsicum annuum (spanskpeppar) på 16 miljoner (!). Den starkaste chilifrukten är naga jolokia som har uppmätts till 1.041.427 scovillegrader. En aningens starkt skulle man kunna säga. De största mängderna av styrkan finns i fröfästet och i mellanväggarna av frukten, skär man bort den så minskar styrkan dramatiskt.
Namnet spanskpeppar (chili) kommer av att det var spanjonerna som styrde över dom områderna i Amerika där chilin kommer ifrån.
Många menar att det är ett afrodisiakum, en krydda som sätter fart på mer än bara maträtten som puttrar på spisen. Det finns flera olika sorter, och till dom vanligaste hör jalapeño, bärpeppar, habanero och tabasco som är en flerårig chilifrukt.
Under åren har jag dragit på mig magsår tyvärr, så det är inte i alla lägen som jag kan njuta av den underbara smaken som denna ädla krydda ger, men jag ger det alltid en chans, även om jag kvider efteråt. När jag var yngre älskade jag stark mat, nu är jag mer försiktig.
Är det nåt jag älskar så är det en kopp varm choklad, gjord på ren kakao och pudrad med chilipulver vid servering. Inget går upp mot den värmande egenskap chokladen och chilin har i samma dryck, för att inte tala om alla endorfiner som finns i kakao. Blanda det med chili och kvällen är räddad. 
Tack vare kryddors existens, som tex chili kan vi uppleva maträtter som vi inte trodde var möjliga. Sätt krydda på din tillvaro och för guds skull, ha alltid en burk äkta chili i kryddhyllan. Även om du inte lagar mat kan du krydda din dryck, mysa ner dig under täcket och vinka kaxigt till kylan som härjar utanför. Dig når den inte!






Kommentarer

Vad har du på hjärtat?

Om du kommenterar för att göra reklam för din blogg, dagens blogg, veckans blogg, dina produkter etc. kommer detta att raderas omgående.

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Vad har du för URL/Bloggadress?

Skriv en kommentar!

Trackback


RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...