When fashion becomes art





Jag blir fullkomligt mållös när jag ser dessa konstverk. Det är i Judith Leibers Novelty-serie av festväskor som ni kan beskåda dessa underbart exklusiva skatter. Givetvis har hon inte bara djurformade väskor, hon har även vanliga (läs ovanliga och häpnadsväckande) fest -"clutches", dessa i former som vi är mera vana vid, ack så vackra med kristallerna som bildar tavlor och konst på varje föremål in i minsta detalj.
Det är framförallt förmögna damer på Upper East Side i New York som gjorde dessa väskor till "must haves" även för oss dödliga, det är dom som med sina vackra och breda hattar, Chaneldräkter och sylvassa pumps introducerade dessa skapelser till övriga världen, där den idag finns tillgänglig för alla som har en bottenlös plånbok.
Idag har var och varannan Hollywood-stjärna en av dessa väskor på röda mattan och även unga och hippa fashionistor lyfter fram sina outfits med hjälp av kreationerna, vare sig det är ett par jeans eller den lilla svarta.
Nästan varje "First Lady" i USA med början 1963 har burit dessa handgjorda väskor till presidentens invigningscermoni.
Judith Leiber som är grundaren till företagen är född och uppvuxen i Budapest, Ungern (visst är vi ungrare bara så bra), där hon studerade hantverket och tillverkningen av handväskor under andra världskriget. År 1947 immigrerade fru Leiber med sin make Gerson Leiber till USA, och efter att ha arbetat för ett ledande företag inom väsktillverkning, startade hon 1963 The Judith Leiber Company med stöd av hennes konstnärliga make. 1998 gick båda i pension och företaget såldes och drivs nu vidare i samma anda som i början, tidigt 60-tal.
En historisk tillbakablick visar att hennes konstfulla kreationer finns att beskåda på The Victoria and Albert Museum i London, The Metropolitan Museum of Art i New York bland många andra välkända institutioner och museum.

Varje sten är satt för hand, kärleksfullt monterat, en efter en.

 

Innan jag går i graven vill jag givetvis äga en väska signerad Judith Leiber. Det må vara en dröm idag, men nånting säger mig att med min målinriktining och vilja att lyckas inom mitt område ska leda till den dagen jag går in i en av hennes butiker och gör en av dessa underbart vackra kreationer till mitt.

 

Romeo, Dachhund 34.000:-

Botswana, Zebra 29.000:-

Taylor, Maltese Dog 32.000:-

Da Yun, Tiger 39.000:-

Jinx, Cat 24.800:-

Pigtail, Pig 25.500:-

Aurora, Dolphin 35.500:-

Macau, Parrot 40.500:-

Humble, Penguin 30.500:-


 

 

 

 


Kommentarer

Vad har du på hjärtat?

Om du kommenterar för att göra reklam för din blogg, dagens blogg, veckans blogg, dina produkter etc. kommer detta att raderas omgående.

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Vad har du för URL/Bloggadress?

Skriv en kommentar!

Trackback


RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...