Dovima



Den otroligt skickliga fotografen Richard Avedon har lyckats skapa modehistoria när världen gjorde denna bild till en till en sann fashion icon. Det var en av mina söta vänninor som för några år sen presenterade mig för denna bild som jag genast föll pladask för, precis som hon. Elegansen i bilden är slående, det vilda som möter det vackra och sensuella är kontraster som är svåra att fånga på bild.
Kvinnan, den vackra modellen är ingen mindre än Dovima, född som Dorothy Virginia Margaret Juba 1927 i New York och blev den största av modeller på 1950-talet, innan fenomenet och uppfinningen "supermodell" kom många år senare. Hon upptäcktes på en trottoar i New York en vanlig dag av  tidningen Vouges redaktör. Hennes karriär tog genst fart och hon blev den mest betalda modellen av hennes tid.
Hennes mest kända bild är denna (ovan), där Richard Avedon, som hon hade ett väldigt nära samarbete med, fotograferade. Detta levande fotografi, "Dovima with the Elephants" togs på Cirque d'hiver i Paris 1955 och är numera en ikon i modevärlden. Klänningen var den första aftonklänningen som designades för Chrisian Dior, av hans nya assistent Yves Saint-Laurent.
Dovima dog 62 år gammal av cancer i levern. Efter hennes död gjorde Richard Avedon ett uttalande där han sa: -"She was the last of the great elegant, aristocratic beauties... the most remarkable and unconventional beauty of her time."
Jag är alldeles förälskad i denna bild och har den förstorad i en svart ram, hängande i min hall. Det är det första man ser när jag öppnar dörren till mitt hem och välkomnar dig in i värmen. Vackert, feminint och sensuellt.

Kommentarer
Postat av: Sheela

Åh min favoritbild. Minns dagen jag visade dig den och du blev kär. Kan ju inte säga annat än att du har öga för konst. Fantastisk blogg finaste du <3 pusss

2010-11-22 @ 17:10:21

Vad har du på hjärtat?

Om du kommenterar för att göra reklam för din blogg, dagens blogg, veckans blogg, dina produkter etc. kommer detta att raderas omgående.

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Vad har du för URL/Bloggadress?

Skriv en kommentar!

Trackback


RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...