Garde-robe de base a la Silvia



Det finns en del måsten i livet, dock är detta ett av det mest underbara måsten som i allafall jag kan tänka mig, att fylla sin garderob enligt ovan med basplagg och accessoarer som funkar i alla lägen. Har man en bra bas finns det aldrig några problem med vad man ska ha på sig. Oups, där bet jag mig själv i tungan, klart att vi kvinnor fortfarande kan ställa oss framför vilken välfylld garderob som helst och känna att vi har absolut inget att ta på oss. Det är typiskt kvinnligt och det är härligt. Dock så tror jag att det egentligen aldrig bottnar i att innehållet av våra garderober tryter när vi hysteriskt står där och känner att absolut inget passar. Det är, mina kära medsystrar, en vanlig kvinnlig företeelse som kallas dagsform. Vi är så beroende av våra känslor och har vi en dag som saker och ting inte klaffar så blir det helt enkelt så. En enda röra på våra sängar av plagg som skulle behaga oss perfekt en annan dag när vi känner oss mer tillfredsställda med oss själva och omgivningen. Det är när allt är på topp som vi kan vara kreativa och bli våra egna stylister.
Nu är det dock så, att man kan förebygga dessa utbrott med att ha en bra basgarderob som funkar i alla lägen. Det handlar om klassiska och eleganta plagg och tillbehör som funkar vilken dag som helst. I varje fall dom dagarna vi inte vill knata omkring i en pösig träningsoverall, gympaskor och keps. Tro mig, till och med jag har mina dagar...
En vit skjorta är ett måste. Den kan användas till både byxor och kjol, är den sedan en längre modell, kan den med fördel användas som en klänning med tjocka strumpbyxor, ett skärp och stövlar, samt en stor sjal runt halsen.
Den absolut bästa klänningen att ha i sin garderob är Diane Von Furstenbergs uppfinning, omlottklänningen, eller som den på engelska heter "wrap dress". Har man den dessutom i svart så ägen man helt plötsligt väldens mest smickrande klänning för alla kvinnokroppar OCH den lilla svarta som är oumbärlig i varje kvinnas garderob.
Ett par mörkare, klädsamma jeans (ej sliten och sönder) och en svart knälång kjol är en självklarhet att ha i sina gömmor. Jag tänker inte påpeka längre att "det är ett måste", anledningen till att jag lyfter fram just dessa plagg  är ju för att alla dom är måsten.
Kashmir-koftan, vilken lyx och ett oumbärligt plagg att ha, över blusen, över baslinnet, under kavajen, över axlarna som en värmande sjal eller bara som den är med bara en BH under. Känslan är obeskrivlig när det mjuka materialet kommer i kontakt med huden.
Så till accessoarerna. En stor svart väska att kunna bära runt sitt liv i, som vi kvinnor, i alla fall vissa tenderar att göra, och en mindre clutch-modell till kvällen utgör en bra bas att äga på väskfronten. Pärlörhängen och pärlhalsband är ett måste för den klassiska kvinnan. Passar till allt. Utöver det tycker jag absolut att man ska ha några större, tuffare och skrikigare smycken till en klassisk garderob som bryter av och känns modernt. Hellre ett stort än många små tycker jag. En sjal måste finnas tillhands i varje kvinnas handväska. Den ska finnas där för att rädda oss i olika situationer vi kan tänkas hamna i. Vi vill kunna slänga den över axlarna och ryggen när det är ruggigt, knyta den runt halsen eller på huvudet i sann Audry Hepburn slyle när det snöar eller regnar. Oumbärligt. Ett tips dock: har man en Hemés så får den absolut INTE utsättas för blöta och regn.
Som kronan på verket är den svarta högklackade pumpsen ett måste (nu sa jag det igen). Den passar till allt och du är alltid klädd vad du än ska ta för dig.
Detta är alltså listan på de oumbärliga plagg man ska äga för en komplett garderob. Sen är det bara att komplettera med linnen, en kappa, stumpbyxor, handskar mm för att nå perfektion.

Banker strach-wool wrap dress, Diane Von Furstenberg 4700:-
814 low-rise staright-leg jeans, J Brand 2200:-
Décolleté 100 jazz pumps, Christian Louboutin 3800:-
Cotton wool-blend blouse, Vanessa Bruno 2000:-
14 karat gold plated stingray earrings, Kara by Kara Ross 1600:-
22 karat gold coral inspired cuff, Kenneth Jay Lane 1900:-
Bayswater patent-leather laptop bag, Mulberry 10.300:-
Berkely printed calf hair clutch, Michael Michael Kors 2900:-
Leather trimmed wool-blend skirt, ADAM  3700:-
Valentina Cashmere cardigan, J Crew 1500:-
Leopard-print Cashmere-blend scarf, YSL 6800:-

Ps: Självklart går det att hitta billigare alternativ i just din favoritaffär, håll ögonen öppna! Ds

Kommentarer

Vad har du på hjärtat?

Om du kommenterar för att göra reklam för din blogg, dagens blogg, veckans blogg, dina produkter etc. kommer detta att raderas omgående.

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Vad har du för URL/Bloggadress?

Skriv en kommentar!

Trackback


RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...