I have a dream filled with letters and pages



Jag har haft en dröm väldigt länge i mitt liv och den blir starkare och mer konkret för varje dag. Den klarnar och blir till en lustfylld tanke som jag verkligen vill göra något åt.
Jag vill skriva en bok. Jag älskar att skriva och det känns som att jag har massor att berätta, vad vore häftigare än att kunna hålla en egenproducerad bok fylld av en massa bokstäver och bra innehåll i handen? Stacka om klimax på kreativitetshimlen!
När jag gick på gymnasiet skrev alla i min klass en bok ihop. Det var fantastiskt vilken stolt känsla det var att hålla i den när den var tryckt och se ISDN numret på baksidan som berättar att denna bok finns registrerad i böckernas oändliga värld. Jag har gjort en annan bok ännu tidigare i mitt liv, den är också inbunden, men där är det inte ord och bokstäver som har huvudrollen, utan teckningar och konstverk i blyerts och akvarell jag gjorde som bands ihop.
Nu är de oskyldiga barndagarna över och jag skulle vilja göra något som består. Nåt som folk kan hitta i bokhandeln eller på biblioteket och läsa.
Jag har några idéer om vad den skulle handla om, men så fort jag uttalar idén så får jag panik och känner: Hur ska jag sedan gå tillväga? Vem ska jag kontakta? Vem ska köpa den? Vem vill trycka den och vara min publicist? Vad gör jag? Jag får andnöd jag bara tänker på det. Denna värld är helt främmande för mig och jag har inte en blekaste aning vad jag ska göra. Sen slår det mig: jag kan ju bara börja skriva så kanske det löser sig på vägen. Men det går ju inte heller, jag måste ju ha ett klart mål, en funktionell utgång, jag kan inte skriva bara för skrivandets skull.
Så här sitter jag och vet varken ut eller in. Det enda jag vet säkert är att jag vill och ska skriva min bok. Förr eler senare. Jag har min dröm och den vill jag ha besannad, jag får forska i hur man gör och går tillväga.
Framtills dess har jag min kära blogg och det är jag glad över. Det som gör mig mest glad är att NI finns därute och att ni läser det jag skriver. Det är en bra början och det tackar jag för återigen, från djupet av mitt hjärta.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Men det går ju inte heller, jag måste ju ha ett klart mål, en funktionell utgång, jag kan inte skriva bara för skrivandets skull.

---

Är det inte just skrivandet och berättandet som ÄR målet när man författar en bok? Rent praktiskt så tror jag inte det är många som skriver en bok rakt upp och ner från början till slut heller. Man skriver nog lite hur som helst och pusslar ihop det utefter grundidén när man har lite att jobba med. Man fyller på här och där vartefter man kommer på saker. Allt måste hänga ihop och det är nog svårt att få till allt i ett svep från början.

Lös det först och börja skriv innan du tänker på att kontakta förlag. Du måste ändå ha en idé och ett utkast om hur det ska bli att visa dem för jag tror inte de blir så imponerade om du bara stövlar in till dem och säger.

-Tjena tjena, jag ska skriva en bok.

Jag tror du redan har idéer om vad du ska skriva om också så det finns ingen ursäkt för att inte börja skriva redan NU!

2010-11-20 @ 21:07:16
Postat av: Silvia

Det är UPPFATTAT min anonyma vän! Jag ska sätta igång att skriva, jag inser ju också att jag måste ha en idé att presentera, men sen vill jag å andra sidan inte heller att jag ska lägga en massa tid på ett innehåll som det inte finns något intresse för. Det måste ju finnas en marknad för det man skriver och det är därför det är viktigt för mig att kontakta en kunnig person som kan tala om vad som gäller så att jag redan från början kan vinkla min historia rätt. Men absolut, jag ska börja, jag vet bara inte hur. Nåt förslag på en första mening? :-) Ha en underbar kväll/ Silvia

2010-11-20 @ 21:17:19
URL: http://chanelinmydrawer.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tiden du lägger på att skriva ger du till dig själv, inte marknaden. Om det inte ger dig något att skriva så ska du nog inte göra det heller. För hur bra blir det då?

Vad är marknaden förresten? Jag skulle till exempel aldrig läsa romantiska Jackie Collins romaner, men lik väl så finns det en stor marknad för hennes böcker.

Så jag tror inte det går att tänka på marknaden på det sättet. Skriver du inte utifrån ditt eget huvud så blir det som en tråkig uppsats i skolan och då kommer du bara tappa sugen till slut.



Är det en biografi? Memoarer? En historia?

Ska jag gå efter bloggen som har både ljusa och mörka sidor blandat med lyx och tvättdagar så kan första kapitlet börja med,

Doften av Chanel...

2010-11-20 @ 22:00:10
Postat av: Silvia

Så kan jag absolut börja, oavsätt vad det är för typ av bok. Jag inser, precis som du skriver att jag behöver komma igång och skriva och göra det efter mitt eget huvud och personlighet. Bloggen handling har ingenting att göra med den framtida bokens innehåll. Den är mycket mörkare än den mörkaste inläggen funna här.

2010-11-21 @ 00:04:19
URL: http://chanelinmydrawer.blogg.se/

Vad har du på hjärtat?

Om du kommenterar för att göra reklam för din blogg, dagens blogg, veckans blogg, dina produkter etc. kommer detta att raderas omgående.

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Vad har du för URL/Bloggadress?

Skriv en kommentar!

Trackback


RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...