You have my permission to mess up my kitchen



Det här är mannen som åsikterna går isär om, kvinnor får känslosvallningar av och ibland även ren panik när dom ser vad han gör i sitt kök. Antingen så älskar man honom eller så gör man det inte. Jag har valt att älska honom och fascineras hela tiden av hans passion för livet och i synnerhet mat. Han droppar svett i grytan, spottar i handflatan när han bränner sig, jagar flugor med grytlock och är allmänt galen i köket. När jag tänker på Per Morberg minns jag tillbaka på den första riktiga svenska serien jag följde när jag var rätt så ny i Sverige, och det var Rederiet. Han spelade den lagom sliskiga typen Viggo, så bra vill jag tillägga, att jag trodde på allvar att han var så även i verkligheten.
Per, som i tonåren blev svensk och skandinavisk mästare i judo, utbildade sig senare till kock och fick en värdig resumé genom att jobba på många av de anrikaste restaurangerna i Stockholm. Tidigt 80-tal uppmanades han att utbilda sig även till skådespelare. Han har 8 Beckfilmer, flera populära tv-serier och ett flertal svenska filmer i bagaget, för att inte tala om hans karriär på Dramaten. Han har ett gediget intresse för jakt och fiske, men om jag får säga mitt så är det maten och hans relation till den som får hans hjärta att slå extra slag. Han petar inte i maten. Han behandlar råvarorna med passion och kärlek, lite som en slentrian älskog, där allt kan hända. Fantastiskt. Maten flyger, grytorna får vingar och jag kan bara gissa att Mr Muscle får göra sitt när den stackars människan som får städa upp efter honom entrar köket, eller ska vi säga krigszonen. Jag vill vara en av hans vänner, inte för att han är skådis, inte för att han är sådär manligt sexig att han gör gelé av mina knän,  vilket jag erkänner att han gör, utan för att jag vill sitta vid det stora matsalsbordet där maten står i fokus. Jag vill vara en gäst i hans sällskap och få njuta av de underbara rätterna han tillagar. Jag märker att hans sätt att förhålla sig till maten och köket är mer än avslappnat och han vill avdramatisera vårat förhållande till den. Göra matlagningen till något roligt som ska sammanföra människor. Det spelar mindre roll att efter varje session i köket får städteamet "vi-har-specialicerat-oss-särskilt-för-Herr-Morbergs-utfall" rycka in. Maten är en stor del av hans liv, köket hans arbetsplats. Som gjord för att stöka till.

Kommentarer

Vad har du på hjärtat?

Om du kommenterar för att göra reklam för din blogg, dagens blogg, veckans blogg, dina produkter etc. kommer detta att raderas omgående.

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Vad har du för URL/Bloggadress?

Skriv en kommentar!

Trackback


RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...