A scent of a woman


En av det många fördelarna vi kvinnor har är att få dofta som blomsterängar, prunkande trädgårdar och magiska doftsesationer. Jag förutsätter att alla kvinnor därute har sin signaturdoft som andas just Er personlighet, sensualitet och skönhet. Min är, sedan massvis med år Chanel´s Chance och jag älskar den. Den speglar mig till punkt och pricka. Dom som känner mig vet om jag är närvarande så fort den smeker näsor med den förförande doften likt den mjukaste och mest exklusiva siden någon kan föreställa sig.
Jag har en uppsättning av andra parfymer som jag använder mycket sällan, men jag älskar de olika dofterna som de vackra och ibland sagolika små flaskorna innehåller.
Här ser ni ett urval av lite exklusivare parfymer som jag personligen faller som en fura för, förutom min egen signaturdoft. 
Aqua di Parmas Magnolia Nobile är helt förtrollande. Den är inspirerad av de vackra Palazzo trädgårdarna i Italiens majestätiska Lake Como område och representerar essensen och skönheten av den orörda naturens elegans. En unik, harmonisk och oförglömlig doft. Perfekt för den sofistikerade, feminina kvinnan, som lever sitt liv med intensivitet och stil. Underbar, exklusiv och magisk.
En av världens mest exklusiva dofter är Joy som lanserades 1930, och hyllar doftminnet av det gamla och det nya. Det är en blommig doft med noter av persika, ros, jasmin och mysk. För varje Joy (EdP 50ml), går det åt 16 000 jasmin blommor och 500 rosor! Inte illa, en doft för en kvinna i min smak.
Bvlgari´s Pour Femme är glamorös och romantisk medan Aperge är en feminin och sensuell doft från modehuset Lanvin. En klassisk fransk doft, också för en kvinna med stil.
Det har ploppat upp oerhört många nya parfymer på marknaden, klädmärken som lanserar eget, skådespelerskor, kändisar och modeller skapar också sina egna. Dett gör att det är en ren djungel därute och det kan vara svårt att hitta rätt. Det tog tid även för mig, jag använde Gucci´s Envy i massor med år och varvade med Lancôme´s Miracle som båda visserligen passade mina unga år då, men som idag känns helt passé. Kom ihåg att du blir äldre, din klädstil, personlighet och mognad ger en utveckling som behöver matchas med rätt doft.
Det blir som ett osynligt klädesplagg, en osynlig kroppstrumpa som ska svepa din kropp med doften som symboliserar dig och vem du är. Ta tid på dig när du väljer, be om att få prover och gå med doften några timmar/dagar innan du bestämmer dig för att slå till. Alla är inte som jag som hittade min älskling och köpte upp mig på allt i den serien.
Se upp med billiga, syntetiska och starka dofter, i kontakt med din kropp och PH-värde kan de i värsta fall förvandlas till en lukt istället för en doft. Det kan bli allergiframkallande och framkalla även huvudvärk. En doft ska anas och smeka din och din omgivnings näsa som en liten puff.
Det i särklass vanligaste lösningsmedlet till parfymolja, är etanol eller en blandning av etanol och vatten. Parfymolja kan också spädas ut i naturligt doftande lipider, som jojoba, fraktionerad kokosnötsolja eller vax. Koncentrationen i procent per halt av parfymolja är:
Parfymextrakt (Extrait ): 20–40 % (vanligen 25 %) doftblandning, Eau de parfum (EdP): 10–30 % (vanligen ≈15 %) doftblandning, Eau de toilette (EdT): 5–20 % (vanligen ≈10 %) doftblandning, Eau de cologne (EdC): 2–5 % doftblandning.
EdC har alltså den lägsta halten parfymolja i sig och är mest utspädd med lösningsmedel. EdP har den högsta halten parfym i sig och därmed ökar också drygheten men även priset. Jag satsar alltid på EdP tillsammans med Parfume (Extrait ), det lönar sig i längden, doften håller längre och dunstar inte bort. Dessutom behövs det ytterst lite för att dofta underbart förförande en hel dag.
En puff eller dutt i hårfästet i nacken, en bakom varje öra, en emellan brösten, var sin på handlederna och om du vill, en i varje knäväck. Kort och gott där kroppen blir som varmast och pulsen slår. I takt med hjärtat ökar pulsen, pulsen ökar värmen och värmen sprider din signaturdoft och gör din värld en egen bakgård full av blommor!

Kommentarer

Vad har du på hjärtat?

Om du kommenterar för att göra reklam för din blogg, dagens blogg, veckans blogg, dina produkter etc. kommer detta att raderas omgående.

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Vad har du för URL/Bloggadress?

Skriv en kommentar!

Trackback


RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...