Black Swan











För några veckor sedan såg jag filmen Black Swan med Natalie Portman i huvudrollen som Nina, den vackra, oskuldsfulla, och ack så begåvade balettdansösen som dansar för New York Ballet Company, och blir utvald till att dansa huvudrollen i den nya uppsättningen av Swan Lake (Svansjön). Hon är den starkast lysande stjärnan för rollen, men får konkurrens av Lily spelad av Mila Kunis och en rätt vriden rivalitet ömsom vänskap påbörjas mellan de två, då även Lily vunnit deras konstnärliga ledares, Leroys uppmärksamhet. Nina är utmärkt för rollen som den vita svanen med sin oskuldsfullhet och sitt graciösa sätt, medan Lily passar som den svarta svanen som utstrålar svek, sensualism och passion. Nu måste Nina pressa sig till det yttersta för att som hon kallar det, "bli perfekt" och förvandlas till de perfekta svanarna. Rivaliteten mellan Nina och Lily tar olika vändningar, vad är fantasi och vad är verklighet?
Jag var mycket tveksam när jag satte mig för att kolla denna film, visst är det vackert med prima ballerinor, men jag kände att det skulle bli för mycket att ägna en hel film åt det. Så fel jag hade. På nåt magiskt sätt drogs jag med i filmen och jag satt fast. Det tar ett tag innan handlingen i filmen tar fart men det som trollband mig var Natalie Portmans otroliga insats som den otroligt skickliga, timida och vackra dansaren. Jag satt under filmen och även efteråt då jag har tänkt tillbaka på den, och undrade HUR hon kan spela så trovärdigt och röra sig som en balettdansös, som att hon hade föds in i sina rosa tåspetsskor. Hennes sätt att ge liv åt karaktären Nina, hennes stävan efter att bli perfekt, hennes osäkerhet och skräck var inte annat än vackert, graciöst, skrämmande och fullkomigt trovärdigt. Jag ska läsa på så småningom om det kan vara så att hon har en bakgrund som balettdansös, vilket kan förklara en hel del.
Jag kan varmt rekommendera denna film, gillar du dans, ballerinor, elegans och svansjön är den som gjuten för dig. Gillar du sedan en vriden twist på det hela, ett oväntat slungande mellan fantasi och verklighet blandad med passion, sex, avund och rivalitet så har du full pott i denna film. Natalie är underbar, och slutet på filmen irriterar mig fortfarande. Den lämnade det mesta åt fantasin, vilket är fantastiskt, men jag vet inte. Vid det laget hade jag levt mig in i baletten så pass att jag ville ha mer...

Svensk biopremiär för filmen Black Swan är den 4:e mars.

Kommentarer
Postat av: crack mIRC

When I initially commented I clicked the "Notify me when new comments are added" checkbox and now each
time a comment is added I get three e-mails with the same comment.
Is there any way you can remove me from that service?
Many thanks!


Vad har du på hjärtat?

Om du kommenterar för att göra reklam för din blogg, dagens blogg, veckans blogg, dina produkter etc. kommer detta att raderas omgående.

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Vad har du för URL/Bloggadress?

Skriv en kommentar!

Trackback


RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...