White chocolate, strawberry and lemoncurd cupcakes

 

Dom här underbart eleganta och delikata cupcakesen bakade jag igår för att ta med mig när jag skulle träffa tjejerna på kvällen med anledning av min 33:e födelsedag! Jag är så fantastiskt stolt över mig själv att jag klarade av att baka dessa bedårande godsakerna, och med jantelagen åt sidan måste jag faktiskt berätta att de var fasligt goda. Stora saftiga bitar av färska jordgubbar blandades med härliga bitar av vit choklad, och för att balansera upp det söta fick en rejäl klick frisk lemoncurd gifta in sig i harmonin. För att inte tala om den maffiga frostingen gjord på vit choklad... Wow!

Med tanke på att jag, som är allt annat än huslig, har klarat av att baka dessa härligheter kan bara betyda en sak. De är mycket lättbakta och den omedelbara tillfredställelsen i att se dom bli så vackra är en riktig egoboost!

Jag använde chica leopardmönstrade muffinsformar av papper, men jag råder till att använda antingen metallformar eller formar av stabilare material då muffinsen lätt flyter ut och förlorar formen. Jag fördubblade också satsen av den underbara frostingen för att få den perfekta smaksensationen, och för att ge cupcakesen en äkta konditorikänsla.

 

Till muffinsen behöver du:

 

150 g smör eller margarin

3 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

1,5 dl socker

2 ägg

1/2 dl lemoncurd

100 g vit choklad

1/2 liter färska jordgubbar

 

Smält smöret och låt det svalna. Blanda de torra ingredienserna, dvs mjöl, bakpulver och socker i en bunke och blanda runt så att bakpulvret fördelar sig. Häll sedan ner det smälta smöret, äggen och lemoncurden och rör om till en jämn smet. Hacka den vita chokladen grovt så att det blir härliga bitar som man hittar i muffinsen efter gräddning och blanda ner den samt de sköljda, halverade jordgubbarna och rör om för att fördela godsakerna.

Fördela smeten i 12 st formar, tänk på att inte fylla hela vägen upp i formarna då muffinsen växer i ugnen och fyller då ut hela formen. Grädda 15 minuter mitt i ugnen på 200 grader. När muffinsen är klara kan du lägga upp dom på ett galler och låta svalna.

 

Så nu till frostingen:

200 g vit choklad (jag använde 400 g)

200 g philadelphiaost (jag använde 400 g)

 

Smält chokladen i vattenbad men gör inte om misstaget jag gjorde med att min skål nuddade botten i kastrullen. Chokladen kokas nämligen då och blir grynig och seg... Så håll koll tills allt är smält, dra av spisen och låt det sedan svalna en stund. Vänd ner philadelphian i chokladen och rör tills det har blivit en fluffig smet. Ställ in det i kylen innan du ska spritsa den för att få snyggast yta, det kommer inte att stelna. Spritsa sedan frostingen över dina saftiga muffins och dekorera med strössel, pärlor, frukt eller vad du behagar. Jag använde silverkulor och ett körsbär som dekoration. Klart för att imponera!

 

Lycka till!


Kommentarer

Vad har du på hjärtat?

Om du kommenterar för att göra reklam för din blogg, dagens blogg, veckans blogg, dina produkter etc. kommer detta att raderas omgående.

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Vad har du för URL/Bloggadress?

Skriv en kommentar!

Trackback


RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...