Oh you lovely summer, I miss you so...











Är det fler än jag som längtar så innerligt efter sommaren? Den underbara värmen, att se upp i en blå himmel, att springa barfota i gräset och vifta bort getingar vid matbordet, att ta ett glas vin vid skymning och tävla i hur många mygg vi kan slå ihjäl som retar gallfeber på oss. Att vara bekymmerslös, att bada i solens strålar och äta glass med svenska jordgubbar...
Det finns ett ultimat ställe att befinna sig på under sommaren, och det är på landet. Det finns inget vackrare än den svenska sommaren, alla grönt prunkande träd och blommor som bjuder på en färgkaskad. Att dricka kall hallonsaft i skuggan med en bra bok i knät, att se alla brunbrända ben och fräknar och känna den svala vinden i det saltdränkta håret. Man vill inget hellre än att vara utomhus från morgon till sen kväll, umgås med vänner och våra kära. Vi vill sitta på uteserveringar och dricka rosé och äta en lätt sallad och dela med oss av den självklara glädjen vi har så mycket extra av under sommarmånaderna. Vi ler, vi umgås, vi solar och badar och är uppe nätterna långa utan att ens bli trötta.
Det får gärna bli sommar NU. Jag är ett sommarbarn och jag mår inte alls bra under vintern. Jag går i ide likt en björn och vill helst inte vakna förrän fåglarna börjar kvittra på morgonen och det knoppar på träden. När solen behagar oss med sin närvaro och står högre från dag till dag, då vill jag sakta krypa fram och kisa mot solen.
Det är många månader innan vi kan uppleva detta igen, och jag räknar dagarna. Tills dess drar jag en filt över huvudet och väntar på att den hårda, kalla och brutalt långa vintern ska försvinna.
Bilderna tog jag i sommras både i och utanför Askersund vid Vättern.




Kommentarer

Vad har du på hjärtat?

Om du kommenterar för att göra reklam för din blogg, dagens blogg, veckans blogg, dina produkter etc. kommer detta att raderas omgående.

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Vad har du för URL/Bloggadress?

Skriv en kommentar!

Trackback


RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...