My passion for fashion part deux



Idag öppnade jag den andra glasdörren till de proppade galgarnas mecka. Här händer klänningar i klasar, kjolar inklämda och även några blusar som inte fick plats i den andra delen. När jag plockar ut nåt ur garderoben följer allt som oftast allt annat med också. Jag vet att jag har nämnt det förut, men jag behöver verkligen mitt dressingroom nu. Detta ni ser är bara en av mina många garderober...
Jag har så många vackra, eleganta skapelser, jag behöver verkligen se över vad jag äger och har. Har även ni, som jag, en kärleksrelation till era kläder? Vissa plagg i min garderob har ett eget liv, egen vilja och attityd som jag ha svårt att kontrollera ibland. Det är som att vissa hämnas för att inte ha fått komma ut på länge.
Jag tycker att man ska använda alla sina kläder. Även dom som är ämnade för stora tillställningar som bröllop, nyår mm. Jag menar hur många bröllop går man på, och hur många ggr firar man nyår per år? Det går absolut att tona ner ett festligt plagg till att passa in i vardagen med olika accessoarer, skor, stövlar och en kavaj. En stor sjal, tjocka strumpbyxor och det är klart. Jag brukar sällan köpa plagg för enbart till ett tillfälle. När jag väl handlar brukar jag shoppa rätt dyrt och väldigt klassiskt med bra kvalitet. Jag ser plaggen som en investering för framtiden, inte bara för just ett tillfälle eller en säsong. På det sättet har jag byggt upp min garderob och jag vet att med rätt smycken kan jag göra om alla plagg till något nytt och intressant.
Skor är ju givetvis jätteviktigt, både stilen, kvaliteten och skötseln utgör en bra investering. Väljer man sen rätt så kan man ha sitt inköp till allt från jeans till en finklänning till middagen.
Jag har en hemlighet jag kan avslöja som jag gör med mina kläder och skor, även smycken. När jag kommer hem byter jag alltid om, jag sliter ALDRIG kläderna hemma. Jag har fina och sköna plyschplagg för det ändamålet. Jag tar även av mig alla smycken, polerar upp dom med en mjuk microfiberduk och lägger dom sedan tillbaka i sina originalaskar. Man kanske kan tycka att det är överkurs att polera, men faktum är att all avlagring från huden, parfymrester, damm och annat skit går bort med en enkel svepning av en bra duk som du kan köpa hos din närmaste juvelerare. Det är dessa avlagringar som äter upp vissa bijouterier, svärtar ner dom och gör dom fula, till slut oanvändbara. Mina vänninor bara log mot mig när dom fick reda på det sist vi sågs. "Va, Silvia, hur orkar du? Det är så typiskt dig". Men i samma sekund så insåg dom också att allt jag har ser nytt ut.
Jag måste ha denna ordning, annars respekterar jag inte pengars värde som allt mitt har kostat.
Kläder likaså, jag hänger upp ett använt plagg, låter den luftas mellan tvätten. Dock så tvättar jag, jag kan inte med kläder som inte är rena nog. Mildaste ullprogrammet funkar för ull, siden, stickat, skört och allt annat du är rädd om. Vi är ju inte i gruvan med våra plagg, de behöver mest bara fräschas upp. Jag borstar av ytterplagg i ull och kashmir.
Sedan är det skor. Jag putsar upp läder och skinn, borstar mocka och impregnerar, tvättar av sulorna och placerar dom i originalkartongen OM jag vet att jag inte ska använda just dom på ett tag. Observera att jag inte är manisk. Jag är bara rädd om det jag har och vill att det ska vara så länge det bara går. Alla kan göra detta, tar några minuter, visst. Men på köpet har du vackra plagg, smycken och skor som varar en evighet.
Ta hand om dina kära ägodelar, det är så du bygger upp din drömgarderob.

OBS! Använd ALDRIG, aldrig en klädroller att rolla ludd och annat från dina plagg. Orsaken till det är att limmet  fastnar och går in i fibrerna och det resulterar i att plagget drar åt sig ännu mer smuts. Köp en bra borste i naturhår och borsta av försiktigt istället. Har du något envist som inte går bort med borsten, ta då en liten bit tejp och applicera bara över området där det behövs.
Deofläckar får bort med en fuktig handduk, ha ALLTID Vanish hemma (tom rödvinsfläckar går bort), och en avnoppringsmanick som noppar av tröjor, kashmir mm.

I garderoben ser ni en uppsjö av klänningar. Utöver alla märken jag listade i senaste inlägget är det: Diane Von Furstenberg, Marella, H&M, Tiger, Baum und Pferdgarten, Max Mara, Miu Miu, och såå mycket mer. Jag måste nästan gå och kika. På hyllan överst bland Louis Vuitton, Furla och GANT väskor syns två av mina hattar från By Marlene Birger och Max Mara. Nedanför kläderna står ett axplock av alla mina skor i militärisk ordning och under det, separata lådor för baslinnen och toppar samt en hel korg ägnad helt till fina strumpbyxor i alla möljiga utformanden. Visst är det skönt att veta vad man har?
Ording och reda skapar harmoni i livet.

Kommentarer

Vad har du på hjärtat?

Om du kommenterar för att göra reklam för din blogg, dagens blogg, veckans blogg, dina produkter etc. kommer detta att raderas omgående.

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Vad har du för URL/Bloggadress?

Skriv en kommentar!

Trackback


RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...