Pimp your bed in the name of spring

 

 


Nu när solljuset sipprar in genom föstrerna och fåglarna kvittrar i gryningen för att önska oss en vacker dag är det lite lättare att leva. Vi vill förnya och förbättra oss själva, uppdatera och uppgradera vår garderob och städa ut den långa och dunkla vintern som har försatt oss i dvala under större delen av året. Det är dags att putsa alla fönster och göra en grundlig städning, kanske till och med en rensning.
Jag har många gånger skrivit om betydelsen av ett vackert och mysigt sovrum som inbjuder till sömn och vila, men även passion och sensualism, och då sängen speciellt viktig. Den ska vara ren och fluffig, krispig och varmt inbjudande för maximal lyx i vardagen. Det är så himla enkelt att göra sin säng välkomnande och härlig. Min hemlighet är att utgå ifrån kvalitét från gunden och investera i krispiga, helst vita sängkläder som håller formen och kvalitén tvätt efter tvätt. För den lyxiga hotellkänslan natt efter natt stryker jag mina påslakan och lakan med ett underbart härligt rosenvatten direkt från Frankrike eller Durance produkter som jag sprayar innan jag går på med ett hett järn. Doften kapslas in och bommulssatinet blir väldoftande och krispigt, även efter oroliga nätter med mycket rörelse finns knappt en rynka i tyget. Ett hav av kuddar, både sovkuddar och prydnadskuddar samt ett vackert överkast sätter pricken över iet och ger dig en välkomnande privat oas.
Det är jätteviktigt med god sömn och en avslappnande tillvaro för att orka med, alla borde ha tillgång till en egen budoir där man kan dra sig tillbaka, sova, läsa en bok eller älska och ge själen frid och bygga på med ny energi.
Dessa vackra sängkläder kommer från Zara Home och har bra kvalitet. Framförallt så tilltalar dom mitt estetiska sinne inom denna prisklass som är snäppet högre än billigt, men ligger en bra bit under de som jag har i min säng från Mimou, som (!) förövrigt inte är den bästa av alla kvalitéer som finns på marknaden. Vill du sova på moln rekommenderar jag egyptisk bomull med en hög thread count*, ju högre desto bättre.
Normalt brukar man säga att trådtätheten varierar från 80 upp till 1000. De flesta bättre tillverkare har mellan 180 till 320 i sin trådtäthet, ju tätare tråden ligger, desto mjukare blir tyget. Däremot är det överkurs att ha mer än 400 i trådtäthet då även trådens kvalitét, hur dom är sammanvävda, samt hur fin tråden är spelar en exremt stor roll för hur kvalitéten och mjukheten upplevs. Även hur många fina trådar som sammanflätas till en tråd har stor betydelse.
Det alldra viktigaste är att du trivs i din säng och att du får en känsla av välbefinnande och reinkarnation under din vistelse, som ska förbereda dig för en ny dag och nya utmaningar. Tvätta sängkläderna ofta och dammsug madrassen med jämna mellanrum för att bibehålla sin fräschör och minimalisera bakterier. Vädra!

* Thread count = trådtäthet som baseras på en fyrkantig bit på 1 inch, dvs 2.54 cm där man refererar till antalet trådar både horisontellt och vertikalt.
Sängkläderna som du ser på bilderna är från Zara Home och dom hittar du på ellos.se. Priserna är från ca 600:- för ett påslakan. Örngotten köps separat.

Ha en underbar natt i din alldeles egna, privata oas!



Kommentarer

Vad har du på hjärtat?

Om du kommenterar för att göra reklam för din blogg, dagens blogg, veckans blogg, dina produkter etc. kommer detta att raderas omgående.

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Vad har du för URL/Bloggadress?

Skriv en kommentar!

Trackback


RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...