Monday night dinner

 

Jag har tyvärr aldrig varit i Thailand, men det har min lillasyster. Hennes gråt i halsen över telefon till oss härhemma en vecka innan hon skulle åka hem, för att hon just INTE ville hem, samt hennes lyriska ögon efter hennes upplevelser vittnade om att Thailand erbjuder alla och envar en bit paradis på denna jord. Hennes minnen och smakupplevelser har nästintill plågat oss som är nära, hon är ju så lycklig över hennes käraste Thailand.

Ett av hennes matminnen var soppan Tom Kha, en blandning av starkt, citrus och kokos blandat tillsammans med  möra kycklingfiléer, solmogna coctailtomater, späda morotsstickor och färska champinjoner. Hon lagade det en gång till mig och vår mamma och jag blev fast. Den är så fräsch och lagom stark, och smaken är oförglömlig, precis som hennes minnen...

Jag lagar den oftare än jag vågar erkänna, och även denna måndag blev det en kastrull full av härligheten som får mig att längta till varmare breddgrader. Ett glas iskallt torrt vitt till och vardagskänslan är ett minne blott!

Det är så enkelt att tillaga denna rätt att till och med jag fixar det.

 

Allt som behövs är:

1 påse Santa Maria Thai Tom Kha Soup Mix

1 burk (400 ml) Santa Maria Thai Coconut Milk

4-6 dl vatten

2-3 kycklingfiléer i små tärningar

1 ask coctailtomater

2-3 späda morötter i smala, tunna stavar

på receptet står det 5-7 champinjoner, jag använde dock 360 gr (jag ÄLSKAR svamp)

 

Blanda soupmixen, kokosmjölken och vatten. Häll i den tärnade kycklingen och låt koka upp. Koka kycklingen i några minuter, blanda sedan i morötterna, svampen och låt puttra i några minuter. Morötterna skall vara al dente och inte genommjuka. Innan du ska äta, blanda i de halverade tomaterna och låt det puttra ihop.

Servera sedan med en kvist koriander. Vill du ha en matigare soppa, koka lite nudlar eller ris och häll på soppan och ät den som att det var en gryta.

 

Lycka till och smaklig måltid!

 

 

 


Kommentarer

Vad har du på hjärtat?

Om du kommenterar för att göra reklam för din blogg, dagens blogg, veckans blogg, dina produkter etc. kommer detta att raderas omgående.

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Vad har du för URL/Bloggadress?

Skriv en kommentar!

Trackback


RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...