The Elisabethan Rose



Vilken fantastisk upplevelse det var att strosa på Paris gator. Det var en ynnest att känna atmosfären och dofterna sprida sig från alla caféer längs med gator och torg, att höra, det enligt mig det sexigaste spåket pratas runtomkring mig. Och all denna shopping. Min Gud vad det finns att se och köpa om man är intresserad av det. Ni kanske har listat ut att jag är väldigt intresserad... Den ena exklusiva butiken efter den andra radades upp bara två steg ifrån mitt hotell. Valet av den var givetvis medvetet, jag ville bo ett stenkast från Louvren, Place Vendome, Chanels, Hermés, YSL med fleras högkvarter. Jag hade cirka 15 minuters underbar promenad till Champs Elysées genom parker och grönska, och lika långt till den mest kända gatan Avenue Montaigne där dom exklusiva modehusen radas upp vägg i vägg. Vilken känsla för en kvinna att promenera på dessa gator och avenyer! Männen håller upp dörrarna och det ekar en välmenande Bonjour Mademoiselle när dörren öppnas av en välklädd man och välkomnar dig in i paradiset.
Jag har så många historier från mina vistelser i Paris. Är ni intresserade? Om ni vill veta, berättar jag det mer än gärna. Denna gång tänkte jag förföra er med den engelska doften från det anrika dofthuset Penhaligon´s magiska värld.
Jag sick-sackade och korsade gatorna i ren lyrisk sinnesstämmning när jag snubblade över denna underbara butik, som visserligen inte är fransk, men för mig oemotståndlig. I gedigna mörka ekhyllor är dessa varor placerade, personalen är varm och dofterna förföriska. Jag vet inte hur lång tid jag tillbringade där inne. Tiden stod still. En sak var ett faktum, och det var att jag älskade det jag såg och doftade. Det var min doft på ett självklart sätt. Elisabethan Rose. The one and only. Doften som har kopierats av alla, eller gjorts försök till det snarare. För inget går upp mot originalet. Doften förflyttade mig till en stor och prunkande engelsk rosenträdgård, i skymning. När doftena är som starkast.
När jag efter en lång tid lämnade butiken blev det inte tomhänt. Duschkräm, talk, badolja, hand och body cream, samt doftljus i äkta silverbehållare följde med mig ut. Det är den doften i sin silverbehållare jag har bredvid mig när jag sover, placerad på det kinesiska skåpet bredvid min säng. Förpackningarna är fantasktiska, men det är innehållet som fick mitt hjärta att stanna upp. Det är det oemotståndliga Elisabethan Rose.

Goose Feather Powder Puff, Penhaligon´s 900:-
Hand and Body Cream, Penhaligon´s 380:-
Eau de Toilette, Penhaligon´s 900:-
Elisabethan Talcum Powder, Penhaligon´s 220:-
Bath & Shower Gel, Penhaligon´s 350:-
Bath Oil, Penhaligon´s 490:-
Elisabethan Candle, Penhaligon´s 1000:- (med silverhållare)
Refill 400:- (enbart ljus i glasbehållare)

Kommentarer

Vad har du på hjärtat?

Om du kommenterar för att göra reklam för din blogg, dagens blogg, veckans blogg, dina produkter etc. kommer detta att raderas omgående.

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Vad har du för URL/Bloggadress?

Skriv en kommentar!

Trackback


RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...