Christian Dior - Haute Couture 2011 Printemps















Jag håller andan. Jag blundar och önskar att jag var en prinsessa i ett vackert slott i efterkrigstidens Paris där John Galliano har hämtat sin inspiration ifrån inför vårens Haute Couture visning. Det sparas varken på tyll, siden, spets, pärlor eller dekorationer i denna kollektion som har en del moderna och tuffa inslag av krokodil och ormskinn på skärp som pryder en liten och smal midja för att återknyta till Diors "New Look" som  Christian Dior presenterade i Paris den 12 februari 1947. Inom några dagar är det hela 64 år sedan den kom och revolutionerade kvinnans utseende och kropp. The New Look gav kvinnan smala axlar, en åtdragen midja, en betonad byst och en lång vid kjol.
Fjädrar i massor, underkjolar "le mille feuilles" (med tusen lager), plisserat, vågigt, stort och böljande. Vackert, klassiskt, kvinnligt, exklusivt och magnifikt. Det är allt jag kan säga. När jag ser på dessa klänningar väcks den inte allför frånvarande prinsessan inom mig, och drömmen om att en gång få gå på fest i en kreation likt dessa på ett slott, gärna i Versaille...
Känslan har jag. Jag vet precis hur det känns att få bära en klänning som dessa. Jag hade äran och turen att ha varit i Paris och Diors flagship store där Carrie i SATC snubblade och gled in på mage. Jag hade en personlig påkläderska, en strikt men vänlig fransyska som hjälpte mig att få på och av dessa vackra och drömlika kreationer. Hur kommer det sig undrar ni nu? Jag sa att jag skulle på fest givetvis. En stor och elegant bal. En vit lögn jag inte har dåligt samvete för, då jag kunde ha kapat av min högra hand för att få prova något så magiskt och drömlikt. Den dyraste klänningen som jag provade var en svart HC långklänning vars prislapp låg på 100.000 Euro. Nästan 1 miljon svenska kronor. Känslan går inte att beskriva med ord. Jag gick ur det enorma provrummet som lätt var mitt vardagsrum till storleken, och vandrade upp och ner i butiken framför speglar, beundrande kunder och expediter. Jag snurrade, dansade, kände efter och nöp mig själv i armen för en reality check. Sen blev jag kritisk, bad om att jag skulle få hjälp ur klänningen och meddelade att jag skulle fundera, då "valet" låg mellan denna och en annan kreation, även den Haute Couture, fast på YSL...
Jag drack upp min champagne och gick vidare i den fantastiska butiken för att till slut lämna den salig och lycklig i sällskap med en liten svart sadelväska, ett par jeans med skinndetaljer och ett par röda boots med en skyhög och sylvass klack.
John Galliano är begåvad med ett skarpt öga för detaljer och han vet vad som tickar igång våra törstande hjärtan. Titta på bilderna och dröm dig bort. Vad är en bal på slottet?

Kommentarer
Postat av: Erika Nylund

Vad kul dina inlägg verkar. kommer med all säkerhet att läsa dina inlägg igen! (: Ha en kul vardag (:

2011-02-22 @ 07:54:54
URL: http://jade.se/reseguide

Vad har du på hjärtat?

Om du kommenterar för att göra reklam för din blogg, dagens blogg, veckans blogg, dina produkter etc. kommer detta att raderas omgående.

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Vad har du för URL/Bloggadress?

Skriv en kommentar!

Trackback


RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...