Galliano - The genious



Jag blir helt stum när jag kollar detta klipp. Vilket fantastiskt handarbete som ligger bakom varje söm, pärla och tillskärning.
Det är helt absurt att John Galliano har fått sparken från modehuset Dior, hans skapelser kommer numer vara värda ännu mer och jag undrar verkligen om Haute Couture huset någonsin kommer att andas samma exklusivitet, nytänkande och magnifik design igen. Vem kommer att ta över?
John Gallianos liv och alkoholism samt öppen antisemitism har kostat honom hans jobb, och det har kostat oss, hans beundrande modefans en smärta över ett genis idioti. Framgång sticker allt som oftast till huvudet, det är ingen hemlighet och det får vi se dagligen i samhället, oavsätt vilket skikt vi tillhör. De stora namnen inom modevärlden droppar av och jag har med all sannolikhet fler med mig som börjar få panik om hur modehistoria tar en ny och oviss vändning. Människan gillar trygghet och är i allmänhet emot förändring, hur ska detta påverka det vi bär närmast kroppen? Oavsätt om du inte är speciellt intresserad av mode och design och inte tycker att detta är något speciellt eller rentav angår dig, så ska jag få be att tala om att ALLT du bär, oavsätt var du handlar, låt det vara H&M eller Schuterman, så bestäms alla trender, färger, mönster, kjollängder, smycken, klackhöjd, ALLT av det modehusen skapar och de gigantiska modetidningarnas chefredaktörer som tex Anna Wintour mfl.
Om modehusen inte producerar i samma anda och kvalitet som vi är vana vid, vad händer då med modet?
Genier som Alexander McQueen, Gianni Versace, Valentino och nu Galliano dör, blir avvecklade eller får sig själva kickade med huvudet före.
Vi vet att ett genis liv är ensamt och allt som oftast tragiskt. Dock så tror jag att vi tar dom för givet och föväntar oss helt självklart att de ska producera och spruta ur sig nya fräscha idéer minst 2 ggr per år.
Jag är ingen bakåtsträvare bara för att jag vill behålla ordningen och tryggheten, jag känner dock att vi har alldeles för många begåvade  konstnärer som går ur tiden. Jag vågar inte ens föreställa mig vad som händer när Karl Lagerfelt lägger sina vita handskar på hyllan och låter ovissheten ta över.
Nya, unga begåvningar kommer givetvis att födas ur detta vilket är underbart, men för jösse namn Galliano, kunde du inte ha hållit klaffen och flaskan orörd??

Kommentarer

Vad har du på hjärtat?

Om du kommenterar för att göra reklam för din blogg, dagens blogg, veckans blogg, dina produkter etc. kommer detta att raderas omgående.

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Vad har du för URL/Bloggadress?

Skriv en kommentar!

Trackback


RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...