Interior, fashion, love and Malene Birger

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Inredning, design och mode både delar och slåss om förstaplatsen som föremål för mina största passioner i livet. Jag antar att jag alltid har varit både estetiskt och kreativt begåvad sedan barnsben, jag var redan som liten en stylist i miniformat och krävde att få välja mina egna outfits, och jag insåg redan då betydelsen av att uttrycka min personlighet genom kläder, stil och utseende. Även fast jag blommade ut rätt sent och blev en riktig tjej först i tonåren, har jag så länge jag kan minnas älskat att skapa med händerna och att ha det fint omkring mig. Att teckna låg mig varmt om hjärtat och jag var kinkig i fråga om kvalitet på papper och pennor, och nöjde mig bara med det bästa. När jag lärde mig tekniken för att teckna rum och inredning utifrån perspektiv kunde jag sitta i dagar utan att knappt äta, sova eller göra något annat än just att designa mina rum med en välvässad Staedtler HB som verktyg.

Att design, inredning och mode hör ihop och promenerar hand i hand med varandra genom mitt liv råder det ingen tvekan om. Det är fascinerande att blicka tillbaka på min utveckling och häpnas över alla stilar jag har avverkat genom åren, för att idag ha en stil som andas jag in i minsta detalj, både vad det gäller kläder, mode och inredning av mitt hem, min älskade borg. Det känns bra att ha fått utvecklas i min egen takt och att idag verkligen kunna stå för ledorden som klassiskt, elegant, exklusivt, samt genomtänkt med en touch av galet i min stil. Jag är inte kvinnan som smälter in, det har jag aldrig gjort, och med min snart 33 åriga erfarenhet genom livet sträcker jag på ryggen och vågar sticka ut kompromisslöst och stolt.

 

På bilderna ovan får ni hälsa på hemma hos en av mina favoritdesigner, Malene Birger, vars hem talar ett tydligt språk. Precis som i hennes klädkollektioner blandar hon det klassiskt stilrena och skandinaviska designen med det kontinentala och extremt kvinnliga. Råa material från naturen såsom snäckor, ben och trä harmoniserar ihop med vackra, skira och arbetade textilier. Utvalda föremål av glas och silver är genomgående i inredningen och binder ihop allt till en lung och stillsam atmosfär där det vackra tillåts ta plats.

Glas är nästan erotiskt i sitt formspråk enligt mig, och ju äldre jag blir desto mer älskar jag föremål av detta vackra material. Jag älskar när det skandinaviska ljuset bryter igenom både glas och kristall och gör det levande. Jag får heller inte nog av vackra och fantastiska detaljer i silver, vare sig det är glas eller metall i kontrasten till svart, och för att störa ordningen adderar jag betydelsefulla ting i guld och binder ihop allt med lite siden i färg.

Ett hem ska andas personen som lever där, och ge densamma en välkomnande och trygg omfamning dag efter dag. För mig är mode, inredning och design en livslång följeslagare, där livsnjutaren i mig lever genom den gränslösa passionen jag känner till allt som är vackert, och allt som göder min kreativa och estetiska ådra.

 

 

 


Kommentarer

Vad har du på hjärtat?

Om du kommenterar för att göra reklam för din blogg, dagens blogg, veckans blogg, dina produkter etc. kommer detta att raderas omgående.

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Vad har du för URL/Bloggadress?

Skriv en kommentar!

Trackback


RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...