The Classics



Jag älskar klassisk musik, speciellt när jag kan uppleva den live, framförd med välstämda instrument och en mäktig orkester. När man först sätter sig är myllret av småprat i publiken i den stora akustiska hallen helt fantastiskt, så levande. När det sedan är dags, när ett tecken signaleras att dirigenten är på ingång blir tystnaden helt öronbedövande. Man kan höra en knappnål falla lägst fram på scenen.
Idag ska jag få uppleva denna fantastiska atmosfär när jag och en vän ska på konsert. Det blir celebert besök och gästspel av Kungliga Filharmoniska Orkestern och vi får njuta av klassiker som Beethovens Symfoni nr 4 bland mycket annat. I pausen blir det ett gott glas vin för att senare sitta drömmandes men ändå med full skärpa lyssna på denna fantastiska musik. Precis så som den spelades förr i tiden. Associationerna man har till tonerna som fyller salen är blandade. Är man ledsen blir den känslan förstärkt, är man glad blir man det tusenfalt. Framförallt, när kvällen är slut och man beger sig hemmåt känner man sig fylld av lust. Musik påverkar mig väldigt starkt. Utan musik vore denna värld som ett stycke tyg uppspänd på en träram, utan färger och utan konstnär. Den skulle stå där i sitt staffli, i tystnaden, utryckslöst och tomt.
Men jag har musik i mitt liv. Massor. Jag har det hela tiden och har haft det så långt bakåt i tiden jag bara kan minnas. Därmed är mitt liv inte tomt, den är fylld med små toner, vissa starkare än andra.

Kommentarer

Vad har du på hjärtat?

Om du kommenterar för att göra reklam för din blogg, dagens blogg, veckans blogg, dina produkter etc. kommer detta att raderas omgående.

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Vad har du för URL/Bloggadress?

Skriv en kommentar!

Trackback


RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...