A week in Budapest

En hederlig ungersk postlåda

En hederlig ungersk postlåda

 

Vackra gamla dörrar på ståtliga byggnader

Vackra gamla dörrar på ståtliga byggnader

 

Kissen som ägde restaurangen som vi åt underbar ungersk husmanskost

Kissen som ägde restaurangen där vi åt underbar ungersk husmanskost

 

Mamma i väntan på maten

Mamma i väntan på maten

 

Vackra utsmyckningar på trappor och staket finns överallt i Budapest

Vackra utsmyckningar på trappor och staket finns överallt i Budapest

 

En vacker kyrka en solig dag i den pittoreska konstnärsbyn Szentendre

En vacker kyrka en solig dag i den pittoreska konstnärsbyn Szentendre

 

Aktern på båten som tog oss tillbaka till innestadsbruset med den vackraste av flaggor...

Aktern på båten som tog oss tillbaka till innestadsbruset med den vackraste av flaggor...

 

Kastanjepuré med vispad grädde och körsbär dränkta i rom. Min absoluta favoritdessert!

Kastanjepuré med vispad grädde och körsbär dränkta i rom. Min absoluta favoritdessert!

 

I stadslunden där jag blåste såpbubblor och alla fantastiska ballonger i klasar

I stadslunden där jag blåste såpbubblor och såg fantastiska ballonger i klasar

 

Hjältarnas torg. Ängeln håller i den ungerska kungakronan och spiran...

Hjältarnas torg. Ängeln håller i den ungerska kungakronan och spiran...

 

Renhållning på Donau-corso´n

Renhållning på Donau-corso´n

 

Vackra järnportar under spårvagnsjärnvägen. Om jag ändå visste vad som gömmer sig i katakomberna...

Vackra järnportar under spårvagnsjärnvägen. Om jag ändå visste vad som gömmer sig i katakomberna...

 

Pina Colada i solskenet på båten Spoon med den vackraste av utsikter på Budasidan.

Pina Colada i solskenet på båten Spoon med den vackraste av utsikter på Budasidan...

 

Slottet som numera rymmer muséum och utställningar.

Slottet som numera rymmer muséum och utställningar

 

Behöver denna drink en närmare presentation? Cosmopolitan a la Spoon.

Behöver denna drink en närmare presentation? Cosmopolitan a la Spoon

 

Den fantastiskt vackra kedjebron som nattetid gör staden till en gnistrande diamant...

Den fantastiskt vackra kedjebron som nattetid gör staden till en gnistrande diamant...

 

Dessa skor är ett monument i brons för att minnas alla dom som avrättades kallblodigt under 2:a världskriget och puttades in i Donau. Innan de blev skjutna ombads de att ta av sig sina skor...

Dessa skor är ett monument i brons för att minnas alla dom som avrättades kallblodigt under 2:a världskriget och puttades in i Donau. Innan de blev skjutna ombads de att ta av sig sina skor...

 

Skor från alla samhällsklasser finns representerat inklusive spädbarn, barn och kvinnor...

 

Skor från alla samhällsklasser finns representerat inklusive spädbarn, barn och kvinnor...

En välsaltad kringla, ett måste som tilltugg medan man ser solen över Buda sakta gå ner...

En välsaltad kringla, ett måste som tilltugg medan man ser solen över Buda sakta gå ner...

 

En såpbubbla som både jag och mamma blåste som små barn. Denna är på väg över vindruvslunden på landet där vi var på en visit till en kär släkting.

En såpbubbla som både jag och mamma blåste som små barn. Denna är på väg över vindruvslunden på landet där vi var på en visit till en kär släkting

 

Lantlig charm

Lantlig charm...

 

Vindruvor i massor mognar för att sedan bli till vin...

Vindruvor i massor mognar för att sedan bli till vin...

 

En fantastisk kycklingsoppa tillagad av pappas faster, en sann husman i det pittoreska köket. Trångt runt det lilla bordet, men det utgjorde bara charmen av denna lunch som väckte varje ungersk cell i mig till liv...

En fantastisk kycklingsoppa tillagad av pappas faster, en sann husman i det pittoreska köket. Trångt runt det lilla bordet, men det utgjorde bara charmen av denna lunch som väckte varje ungersk cell i mig till liv...

 

Spisen som utgjorde hela köket.

Spisen som utgjorde hela köket...

 

Kürtöskalács, en ungersk specialitet. En söt deg utgör basen som gräddas för ett knaprigt skal och skvätts ner av kanderat socker, och rullas sedan i choklad, kokos, vallmofrön, kakao eller mandelflarn. Helt vansinnigt gott! Ska ätas rykande hett från ugnen!

Kürtöskalács, en ungersk specialitet. En söt deg utgör basen som gräddas för ett knaprigt skal och skvätts ner av kanderat socker, och rullas sedan i choklad, kokos, vallmofrön, kakao eller mandelflarn. Helt vansinnigt gott! Ska ätas rykande hett från ugnen!

 

Såhär ser det ut när man får det serverat. Jag valde att få halva doppad i kokos och halva i chokladflarn. Det är ju det där med beslutsångest!

Såhär ser det ut när man får det serverat. Jag valde att få halva doppad i kokos och halva i chokladflarn.

Det är ju det där med beslutsångest!

 

Färsk lavendel till salu på vägen till Metron. 3 kr/bunt...

Färsk lavendel till salu på vägen till Metron. 3 kr för två knippen...

 

Champagne pour moi

Champagne pour moi

 

Tonfisktartar...

Tonfisktartar...

 

Middag på Italienskt vis...

Middag på Italienskt vis...

 

Utsikten från vårat bord på den Italienska restaurangen. Tornet är den högra på den världsberömda och exceptionellt vackra basilikan.

Utsikten från vårat bord på den Italienska restaurangen. Tornet är den högra på den världsberömda och exceptionellt vackra basilikan.

 

Budapest by night

Budapest by night

 

Barnsligt rolig och god glass i form av små kulor nedfrusna av nitrogengas...

Barnsligt rolig och god glass i form av små kulor nedfrusna av nitrogengas...

 

Återigen en vacker och gammal port någonstans i Budapest...

Återigen en vacker och gammal port någonstans i Budapest...

 

Probably the best turkeyburger in the world! Speciellt med tanke på att det var vår nattmat efter en blöt men ack så hysteriskt rolig utekväll med mina gamla vänner från förr...

Probably the best turkeyburger in the world! Speciellt med tanke på att det var vår nattmat efter en blöt men ack så hysteriskt rolig utekväll med mina gamla vänner från förr...

 

Så har jag landat i Sverige igen efter en hektisk och intensiv vecka i den pulserande och vackra staden Budapest. Dagarna flög förbi i en rasande fart där långa promenader, fönstertittande och en del shopping utgjorde dagsschemat med några kortare pauser för mat, glass och bakelser i massor.

Hade jag fått välja så hade jag njutit mer av att bara få vara med ett glas champagne på en av de många uteserveringarna, tittandes på folkmassorna dra förbi i jämna flöden.

Jag kan inte bli mätt på utsikten och sevärdheterna i denna vackra europeiska stad som verkligen har allt. Vart jag än vände mig såg jag vackra byggnader, historiska monument och det starka kulturarvet som år av krig och förstörelse har efterlämnat. Vid sidan av allt detta kryllar det av restauranger och caféer i alla klasser, butiker som säljer det allra billigaste och enklaste, till Fashionstreet som säljer det största inom mode och couture staplade på varann.

För några år sedan fanns inte butiker som Gucci, Louis Vuitton, YSL, Dior och alla de övriga prestigemärken, men idag finns allt för den som har en tjock plånbok.

Servicen är blandad, i vissa butiker svärmar personalen kring kunderna likt bin runt honung, medan på andra ställen tvingas man nästan be om ursäkt för att man existerar.

Det jag och min mamma kom på och utnyttjade frekvent var det faktum att ju längre vi stannade i en butik och hittade något vi ville ha, sänktes priserna i takt med de passerande minutrarna. Och vi prutade inte ens. Det fanns ingen anledning då priserna automatiskt krympte ju längre vi dröjde oss kvar. På vissa ställen slängde de nästan varorna efter oss bara vi var villiga att betala en bråkdel av ursprungspriset.

För min del blev det lite shopping ändå, trots att det inte var mitt huvudsakliga mål med denna resa. Det blev lite inredning som kommer att fraktas med DHL till mig i nästa vecka, ett mobilfodral från Cango & Rinaldi i skinn och strass som skymtar på några av bilderna ovan, samt smyckena från Furla som jag föll för redan första dagen vi gav oss ut på stan. (bild på det kommer snart!) Vid sidan av detta fick lite nostalgiskt godis följa med mig hem, godis som jag åt när jag var ett litet barn.

Jag längtar redan till nästa gång som jag kan besöka mitt hemland och staden där jag föddes. Nu ska jag återhämta mig från den hektiska storstadsveckan och planera inför min nästa resa ut på landet över midsommar där jag ska slumra till under äppelträdet i skuggan, äta färskpotatis med sill och gräddfil och ge mig själv vitamininjektioner av stora lass jodgubbar med vispad grädde. Det är så gott för själen att kunna insupa den svenska naturen efter en intensiv vecka i Budapest. Jag är så lyckligt lottad att jag har båda miljöerna att tillgå och njuta av!

 


Kommentarer
Postat av: Anonym

Fina bilder, man blir sugen på att åka tillbaka

Mam

2011-06-21 @ 23:07:30
Postat av: Nicky

Underbara bilder! Borta bra men hemma bäst, hehe ;) :) Tack förresten för att du tittade in hos mej! Minden jót! :) XO

Postat av: Emilia

Jag googlade Budapest och fann din blogg! Så mkt bra information och fint inlägg. Om en vecka reser vi till Budapest och jag undrar vad man inte får missa vid ett första besök i staden och i landet? Med vänlig hälsning, Emilia

2012-03-24 @ 07:04:28
URL: http://espot.blogg.se/

Vad har du på hjärtat?

Om du kommenterar för att göra reklam för din blogg, dagens blogg, veckans blogg, dina produkter etc. kommer detta att raderas omgående.

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Vad har du för URL/Bloggadress?

Skriv en kommentar!

Trackback


RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...